Új Nemzeti Galéria
Az Új Nemzeti Galéria egy olyan, világviszonylatban is korszerű, a 21. századi kihívásoknak megfelelő, közel 50 ezer négyzetméteres otthont kap, amely méltó a Városligetben már több mint egy évszázada megépült intézményekhez és az egyik legfontosabb nemzeti közgyűjteményünk anyagához.
Nagyobb tér, több műtárgy, több élmény
Az állandó kiállításokon a múzeumlátogatók számos innovatív megoldással találkozhatnak majd, amelyek a klasszikus, csupán kronológián alapuló, statikus képzőművészeti kiállításokkal ellentétben komplex élményt és a szórakozva tanulás lehetőségét kínálják. Az új épületben a bemutatni kívánt időszak állandó tárlatainak a jelenlegi kiállítóterekhez képest jóval nagyobb tér jut majd, így a jövőben számos olyan értékes mű is látható lesz, amelyek eddig raktárakban pihentek. A „nyitott múzeum” és a „mindenki múzeuma” alapelvek szerint az Új Nemzeti Galéria küldetésének tekinti, hogy kulturális örökségünk minél szélesebb látogatói kör számára legyen hozzáférhető. Az intézmény fontos feladatának tartja, hogy a tudományos feldolgozáson túl nemzeti identitásteremtő helyszínné, illetve a tanulás és az ismeretátadás kiemelt bázisává váljon. A tervek szerint ehhez az új épület nem csupán műtárgybiztonsági, műtárgyvédelmi és logisztikai szempontból nyújt majd megfelelő körülményeket, de olyan szolgáltatásokat is elérhetővé tesz a látogatók számára, amelyek a nemzetközi múzeumi világban ma már alapvetőnek számítanak, de a régi épületben nem tudtak megvalósulni. Korszerű múzeumpedagógiai terek létesülnek, a rendezvényterek és az előadóterem a hozzá kapcsolódó szekciótermekkel alkalmasak lesznek szakmai konferenciák és egyéb, a nagyközönség számára is vonzó rendezvények lebonyolítására. Az új intézmény a kiállítások bemutatásán túl arra is törekszik, hogy a látogatók számára népszerű közösségi térként működjön, s az épület maga pedig különleges térélményeivel járuljon hozzá, hogy az Új Nemzeti Galéria Budapest és egyben Európa egyik ikonikus és népszerű kulturális intézményévé váljon. A fentiek megvalósulása karnyújtásnyira került tőlünk. Támogassa Ön is az Új Nemzeti Galéria megépítését! Ha nem élünk a most adódó lehetőséggel, évszázadonként egyszer megteremtődő esély úszik el.
Egy klímabarát 21. századi épület
Az Új Nemzeti Galéria terveit a legfontosabb nemzetközi épületminősítési rendszer, a BREEAM környezettudatossági szempontból példaértékűnek minősítette, ami elenyésző környezeti terhelést jelent majd a parkra nézve. Az épület energetikai ellátása során az a cél, hogy az épület károsanyag kibocsátással és egyéb gépészeti zajjal ne terhelje a környezetét, így a tervezés során elvetették a gázkazánok és egyéb folyadékhűtős megoldásokat. A jelenlegi kiviteli tervek alapján az épület fűtési és hűtési energia ellátását távfűtéssel és távhűtéssel, valamint talajszondás hőszivattyús rendszerrel oldják meg. Továbbá a belső gépészeti „hulladék hőt” is visszanyerik egy „okos” belső hőszivattyús rendszer segítségével, mellyel csökkenteni lehet a felhasznált energiát.
A múzeum tervezőit nemzetközi építészeti tervpályázaton választották ki, melyet a világ egyik legjobbnak tartott építészirodája, a Pritzker-díjas japán SANAA (Sejima and Nishizawa and Associates) nyert el.
A tokiói székhelyű, immár 25 éves Sejima and Nishizawa and Associates – rövidebb nevén SANAA – építészeti stúdió igazán 2004-ben robbant be a nemzetközi múzeumtervezési szcénába a kanazawai 21. századi Kortárs Művészeti Múzeummal, amellyel a Velencei Biennále Arany Oroszlán-díját is besöpörte. A Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa által alapított iroda ezután sorban kapta a nagyobbnál nagyobb presztízsű felkéréseket a világ minden táján. Sikeres menetelésüket 2010-ben az építészeti Nobelnek is nevezett Pritzker-díjjal koronázták meg. A SANAA legtöbb munkája Japánban található, de Kínában, Hongkongban, Koreában, Törökországban, Svájcban, Hollandiában, Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Portugáliában, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is állnak épületeik. Épületeikre az úgynevezett szuperminimalizmus jellemző, pontosabban ezt ötvözik a japán gondolkodásra jellemző érzékenységgel. Nagy üveg- és acélfelületekben, tiszta formákban gondolkodnak, miközben törekednek az épített és a természetes környezet összhangjára. Projektjeik harmada művészeti funkcióhoz kötődik. Az alapító építészekre erős hatással volt és van a hagyományos japán építészet, hiszen ebben nőttek fel, ez vette körül őket. Különösen erősen hatott rájuk ennek az építészetnek néhány jellegzetes vonása, így például a fény, az átláthatóság, a nyitottság, és persze a kertek. Mindenütt fehér falakat alkalmaznak, kihasználva, hogy a természetes nappali fényt a fehér fal felerősíti, kiterjeszti. Az általuk tervezett múzeumok kivétel nélkül óriási nemzetközi figyelmet kapnak, elsősorban érzelmi intelligencián alapuló építészetük és szokatlan emberközeliségük miatt. Teljesség és harmónia jellemzi munkáikat, épületeik mentesek minden túlzástól és felesleges elemtől. A SANAA folyamatosan keresi a kapcsolatot a természet és az épített környezet között, a belső és a külső között, így legtöbb épületükre jellemző, hogy szinte átfolyik rajtuk a természet, elmosva a határokat a kint és bent között. Épületeikben olyan fluid terek jönnek létre, ahol minden megközelíthető, tulajdonképpen bárhonnan. Ennek legjobb példája a kanazawai múzeum, amely olyan szerkesztettségű kör alaprajzú épület, amelyben kockákat és hengereket helyeztek el, mindegyikben egy-egy kiállítással. Ezek között a látogató szabadon mászkálhat, a saját útvonalán nézheti meg a kiállításokat. Erősíti a koncepciót, hogy nincs főbejárat, minden oldalon ugyanolyan rangú bejáratok vannak, és a városi tér bármely pontjáról ugyanazt az élményt kapja az épületet szemlélő. A japán építésziroda nevéhez számos kiváló múzeumi épület fűződik a világ több pontján. Terveik alapján valósult meg például a Louvre Lensben megnyílt fiókmúzeuma, vagy az egymáson egyensúlyozó dobozokhoz hasonlító New York-i Új Kortárs Művészeti Múzeum. Szintén ők tervezték az amerikai toledói művészeti múzeum üvegpavilonját, valamint Svájcban, a Rolex Tudásközpontját is.
Munkácsy, Rippl-Rónai, Csontváry, Monet, Cézanne, Gauguin, Renoir. Csak néhány művészóriás neve azok közül, akiknek műveit az Új Nemzeti Galéria fogja a páratlan alkotásokhoz méltó színvonalon, 21. századi látogatói és szakmai igényekhez mérten bemutatni. Az új múzeum egy olyan, a mai kor kihívásainak megfelelő, közel 50 ezer négyzetméteres otthont kap, amely méltó a Városligetben már több mint egy évszázada megépült intézményekhez és az egyik legfontosabb nemzeti közgyűjteményünk anyagához.
A Magyar Nemzeti Galéria jelenleg a budai Várban, az egykori királyi palota épületében működik, állandó kiállítása a közelmúltig kizárólag a magyar képzőművészetet mutatta be. Az új múzeum koncepciójának célja – a nemzetközi gyakorlatnak és a saját múzeumi tradícióinknak megfelelően – a magyar művészet nemzetközi kontextusba való visszahelyezése és annak az állapotnak a visszaállítása, amely a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria 1957-es különválasztását megelőzte. A szintén a Liget Projektnek köszönhetően felújított Szépművészeti Múzeum, 2018 év végi újranyitását követően, az 1800-as korszakhatárig együttesen mutatja be a nemzetközi és magyar anyagot, míg az Új Nemzeti Galéria az 1800-tól napjainkig terjedő korszakot öleli majd fel, s így a magyarországi és az európai képzőművészet modernkori fejlődésének folyamatát dokumentáló legnagyobb hazai múzeum lesz, amely a 19. század elejétől a jelenkorig gyűjti, őrzi és mutatja be a magyar és az egyetemes művészettörténet kiváló alkotásait. A Galéria minden eddiginél átfogóbb jövőbeli állandó tárlataival, vonzó időszaki kiállításokkal és társművészeti programokkal a 21. századi magyar és európai művészeti élet izgalmas helyszínének ígérkezik. Ahhoz, hogy ez valóra váljon, az új múzeumnak fel kell épülnie a Városligetben.
Az óriási, mintegy százezer műtárgyat őrző gyűjtemény legfontosabb darabjaival az új múzeumban találkozhatnak majd a látogatók, a raktári anyag pedig a közeli Szabolcs utcában már - szintén a Liget Projektnek köszönhetően - felépült, világszínvonalú múzeumszakmai háttérintézménybe, az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központba kerül.
Az Új Nemzeti Galéria nemcsak őrzője kíván lenni a rá bízott örökségnek, hanem továbbadója is: szeretné minél többek számára hozzáférhetővé, megismerhetővé és átélhetővé tenni azt. Az épület sajátosságaiból adódóan nagy alapterületű kiállítási termek jönnek létre, így az állandó kiállítások alapkoncepciója a nagyméretű, orientáló művek szinte kötöttségek nélküli kiállíthatósága miatt kevésbé feszes időrendi és lineáris megtekintést tesz majd lehetővé. A művészettörténeti időrend részleges megtartásával és a szabadabb, bárhol megszakítható, önálló szekciók létrehozásával lehetőség nyílik a különféle korszakokban jelentkező művészi csomópontok és tematikai egységek többrétegű áttekintésére. Említésre méltó újdonság továbbá, hogy nemcsak a szűken vett képzőművészeti anyag „felsorolása” történik majd; az enteriőrök (környezetkultúra) és a társművészetek (pl. fotók, plakátok) jelzésszeszű beemelésével az egyes korszakok tágabb vizuális kultúráját is megismerhetik a látogatók.
Már több, mint félszázezren írták alá azt a Nagykanizsáról indult petíciót, amely arra kéri a Kormányt, hogy tegyen meg mindent a Liget Budapest projekt megmentéséért. A Szabó László, nagykanizsai nyugdíjas mérnök által indított felhívás szerint a főváros új vezetése meg akarja akadályozni az utóbbi száz év legnagyobb kulturális fejlesztésének magvalósítását.A petíció szerint azonban „Budapest nem csak a budapestieké, Budapest az egész országé, így ez mindenki javára és hasznára válik, mert Budapest a Nemzet Fővárosa”. Legyen a Liget Projekt büszkesége a Nemzet fővárosának! - zárul az aláírásgyűjtés, amihez ezen oldalon csatlakozhat.
Szabó László azt mondta: azért érezte fontosnak, hogy elindítsa a petíciót, mert úgy érzi, a főváros döntésének következtében egy történelmi lehetőséget szalaszt el az ország. Egy olyan lehetőség kapujában állunk, amely megvalósulása esetén az utánunk jövő nemzedékek büszkeséggel gondolnának a mai Magyarország polgárainak teljesítményére, távlatos gondolkodására és felelősségére.
Eddig Magyarország több mint 400 településéről írtak alá a petíciót, továbbá öt kontinensről, szerte a világból: Budapesttől Londonig, Székelyudvarhelytől New York-ig, Dunaszerdahelytől Tokióig, Szabadkától Sydney-ig, Csáktornyától Sao Paolo-ig fogtak össze a Liget projekt megmentéséért.
A projekt ma Európa legnagyobb, rangos nemzetközi díjakkal is elismert kulturális tartalmú városfejlesztési vállalkozása. Ez a beruházás fővárosunknak s így az országnak a millenniumi idők óta példátlan kulturális intézményfejlesztését valósítja meg, az ország történetének legnagyobb léptékű park- és tájépítészeti munkájával egyetemben, melynek köszönhetően a park zöldfelülete is jelentősen bővül, mennyiségében és minőségében egyaránt. A projekt legfontosabb eleme a Petőfi Csarnok helyén felépülő Új Nemzeti Galéria megvalósítása.
Támogassa Ön is a petíció célját!Több zöldet és több kultúrát a Városligetbe!